Enhver virksomhed har sine egne kerneområder og spidskompetencer, men det at drive forretning kræver, at der også tages hånd om en lang række forskellige opgaver og udfordringer, som ligger uden for disse kerneområder.
[Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde
med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til]
Eksempelvis er en virksomhed, der har at gøre med transport og logistik sjældent specielt gode til at tage sig af markedsføring og ekstern kommunikation. I større virksomheder oprettes der ofte forskellige interne afdelinger, der tager sig af de opgaver, som ligger uden for virksomhedens centrale kerneområder, men i mindre virksomheder er der sjældent ressourcer til dette. Fælles for både små og store virksomheder er dog, at det som regel bedre kan betale sig at outsource en række af disse udfordringer og opgaver. Det er altid en balancegang, der afhænger af den individuelle virksomhed – derfor kan du i dette indlæg læse om et par af fordelene og ulemperne ved at outsource specifikke områder.
Rengøring
Indledningsvis skal det siges, at der er nogle områder, som det næsten altid bedst kan betale sig at outsource eksternt. Et godt eksempel på dette er rengøring. Enhver virksomhed, der har en fysisk tilstedeværelse og er bosat i kontorlokaler eller lignende, skal bruge rengøring en gang imellem – og det kræver udstyr og kompetent arbejdskraft. Ordentlig rengøring kræver mere end bare en gang støvsugning og vinduespudsning, og derfor kan det som regel bedst betale sig at hyre et firma til at klare det for sig – enten ugentligt eller hvad der ellers er behov for. En anden fordel er, at det kan klares uden for arbejdstimerne, så medarbejderne ikke bliver forstyrret, og det kan klares hurtigt og effektivt. Er virksomheden bosat i et kontorkompleks, hvor der ikke er stået for rengøring, eller i en bygning som kræver den ene eller anden form for vedligeholdelse i højden, kan det være nødvendigt at få fat i et firma, som tilbyder erhvervsklatring. Erhvervsklatring bruges til at pudse vinduer, lave vedligeholdelse og så videre i højden, hvor normalt rengøringspersonale og håndværkere ikke kan komme til. Du kan undersøge muligheden for erhvervsklatring på denne hjemmeside.
Markedsføring
I mindre, nystartede virksomheder, hvor det handler om at få opbygget kendskab til virksomheden og dens produkter, kan det være en god ide at få hjælp fra et medie-/marketingbureau til at få kickstartet et par marketingskampagner, en online tilstedeværelse, og hvad der ellers skal til. Især online markedsføring kræver ekspertise, og med den hast som området udvikler sig i lige nu, tager det lang tid at sætte sig ind i for en person, der ikke har haft med det at gøre før. Til gengæld kan det i større virksomheder ofte betale sig at have en intern marketingsafdeling, der sikrer en kontinuerlig og naturlig markedsføring, der giver kunderne et reelt billede af, hvad virksomheden står for, og som ved, hvad der er vigtigt for virksomheden at kommunikere, når et produkt skal sælges – både B2B og B2C. Markedsføring er dog også et enormt bredt område, hvor det godt kan betale sig både at have en intern afdeling og en ekstern samarbejdspartner, så alle områder bliver dækket – eksempelvis på de sociale medier, i søgemaskinerne, sponsoraftaler, tv-annoncering, og hvad der ellers er relevant for virksomheden at bruge.