Kom et skridt tættere på ansættelse med en god jobsamtale

Hjemmekontor

Ansøgning

Kom et skridt tættere på ansættelse med en god jobsamtale

I starten kan det være ganske hyggeligt at være ledig på jobmarkedet, men i løbet af meget kort tid vil det både blive kedeligt og frustrerende. Derfor er det vigtigt, at du kommer i gang med jobsøgningen så hurtigt som muligt. Når du søger job, skal du være forberedt på, at du vil få afslag engang imellem, men det skulle helst ikke blive en generel tendens. Læs med her i artiklen og find ud af, hvordan du klarer dig bedst muligt til jobsamtalen og undgår for mange afslag.

[Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde
med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til]

Vær klar fra start

Mange glemmer, når de ankommer til en jobsamtale, at den måde, de ankommer på, har en betydning for selve samtalen. Med det samme du træder ind i bygningen, starter interviewet, og du skal derfor være klar fra første sekund. Vis, at du er selvsikker og vær venlig overfor personalet, og hvem du ellers møder fra start til slut. Du ved nemlig aldrig, om du møder en på gangen eller i elevatoren, som skal være med under interviewprocessen.

Vær opmærksom på din artikulation og dit kropssprog

Husk, at når du går til samtale, har dit kropssprog en utrolig stor betydning for den måde, som du vil blive opfattet på. Forsøg derfor at undgå de typiske fejl, der giver et dårligt førstehåndsindtryk: Et slapt håndtryk, vigende blik, intet smil, for stort og kunstigt smil, korslagte arme, dårlig holdning i stolen mv. Forsøg at være så afslappet og professionel i dit kropssprog som muligt.

Måden, du taler på, har også en stor indflydelse. Sørg for at tale langsomt, tydeligt og ikke mindst forståeligt. Pas på med ikke at tale ud i ét væk, men forsøg i stedet at aflæse interviewpersonerne. Ofte gør de det klart, om du skal uddybe eller holde inde.

Vær interesseret og positiv

Når arbejdsgiver eller anden interviewperson fortæller om virksomheden og arbejdet, er det vigtigt, at du viser, at du er interesseret og positiv. Måden, du bedst viser, at du er dette på, er ved at give personen plads til at tale. Stil spørgsmål og kom med opmuntrende bemærkninger. Ved at vise denne interesse og nysgerrighed, viser du, at du er begejstret over at få lov til at deltage i jobsamtalen.

Fortæl om dine kompetencer

Til selve samtalen er det vigtigt, at du gør dit bedste for at formidle dine kompetencer og kvalifikationer klart og tydeligt. Sørg for at fortælle, hvad du kan bidrage med til netop dette job og denne virksomhed. Inddrag gerne din uddannelse, når du fortæller om, hvad du kan bidrage med.

Forsøg at være specifik og konkret

Til en jobsamtale handler det om, at du skal bevise, hvorfor netop du er egnet til den pågældende stilling. Dette beviser du blandt andet ved at uddybe, hvordan du har tacklet lignende opgaver i tidligere jobs. Sørg for at være så specifik og detaljeret som muligt – hellere for meget end for lidt. Derudover er det vigtigt, at du lytter til, hvad der bliver spurgt om og svarer konkret på disse. Tag dig gerne lidt tid til at fundere over spørgsmålene.

Afslut på en god måde

Når du afslutter samtalen, er det vigtigt, at du gør det på den måde, der viser, at du gerne vil have jobbet. Spørg derfor gerne til, hvornår du kan forvente svar og giv gerne din mening til kende angående samtalen. Eksempelvis kan du sige, at det har været en fin samtale, der har gjort det klart for dig, at det her er det rigtige job.

Mere i Ansøgning