Derfor skal dine medarbejdere arbejde hjemmefra

Derfor skal dine medarbejdere arbejde hjemmefra

Det lyder måske for godt til at være sandt, men det kan faktisk betale sig at lade medarbejdere arbejde hjemmefra. Der er rigtig mange fordele ved det, både virksomheden og for den enkelte medarbejder. Hjemmearbejde er derfor en relevant arbejdsmåde at overveje, hvis man ønsker glade medarbejder og bedre tal på bundlinjen. Læs med her, hvorfor det kan betale sig at lade dine medarbejdere arbejde hjemmefra.

Øget effektivitet

Et studie viser, at medarbejdere arbejder mere effektivt, når de får lov at arbejde hjemmefra. Det kan hænge sammen med, at man ikke bliver distraheret lige så nemt, når man får lov til at arbejde hjemmefra. Sidder man i et kontorlandskab, kan der hurtigt være mange distraheringsfaktorer fra ringende telefoner, lydende af klikkende tastaturtaster, kolleger der går forbi og meget mere. Helt ubevidst kan man komme til at holde en mental pause, fordi man simpelthen har svært ved at koncentrere sig. De mange forstyrrende indtryk kan være med til at forstyrre ens præstation.

Ved at få mulighed for at arbejde hjemmefra vil man opleve en højere koncentrationsevne, da der er langt færre forstyrrende elementer, som der kan forekomme på kontoret. Det giver en øget effektivitet, og dine medarbejder vil højest sandsynligt opdage, at de får mere fra hånden. Succesoplevelsen af at nå mere kan være med til at øge effektiviteten endnu mere. Det er derfor til gavn for både medarbejderen og ledelsen.

Følelsen af frihed under ansvar

Medarbejdere vil opleve et mere afslappet arbejdsmiljø, når de får lov at udføre deres arbejde hjemmefra. De slipper for chefen, der kigger dem over skulderen hele tiden. Det giver en bedre indre ro til at få lavet sit arbejde. Det er igen her den øget effektivitet kommer ind. Mange foretrækker at arbejde med frihed under ansvar, hvor det er tilladt at tænke og tage beslutninger selv. Der er derfor rigtig mange, der foretrækker at arbejde hjemmefra. Dette kan også være forklaringen på, at mange vælger at blive selvstændige, da de på den måde selv kan styre deres arbejdstid hjemmefra.

Meget arbejde kan laves hjemmefra, og det kan også være en grund til, at flere vælger at gå den selvstændige vej. Er man inden for den digitale branche, er der især mange, der går selvstændigt inden for affiliate marketing, da det ikke kræver bygninger, produktionsanlæg og andre større investeringer. Se på Lansky.dk, hvordan du kan få hjælp til affiliate sider som selvstændig.

En harmonisk balance

Man fristes til at tvinge alle medarbejdere til at arbejde hjemmefra hver eneste dag. Der kan dog være ulemper ved at arbejde hjemmefra alle ugens dage. Studier viser nemlig, at nogle medarbejdere føler sig ensomme, hvis de skal arbejde hjemmefra alle ugens dage. Mødet med kolleger, kunder eller andre arbejdsrelaterede personer kan have en stor betydning for ens arbejdsliv. Mange vil hurtigt opleve en form for isoleringsfølelse, når der ikke er kontakt med andre i løbet af en arbejdsdag.

Det handler derfor om at finde en god balance af antal dage på kontoret og antal dage, hvor der arbejdes hjemmefra. Dette gælder også som selvstændig. Her kommer det dog ofte meget naturligt, da man typisk har arbejde derhjemme, men også flere møder med kunder, samarbejdspartnere, leverandører eller lignende.

Uanset om det er virksomheden med mange ansatte, eller det er den selvstændige, er det derfor en fordel at kombinerer både hjemmearbejde og samarbejde med kolleger på arbejdspladsen.

Mangler dine medarbejdere plads til opmagasinering af sine ejendele, når der skal laves hjemmekontor? Jydsk-flytteforretning kan hjælpe!