Connect with us

Aftenskolen

Sørg for at blive set på arbejdsmarkedet

working environment

Arbejdsmarked

Sørg for at blive set på arbejdsmarkedet

Nutidens arbejdsmarked er på mange måder et stort og forvirrende sted at befinde sig og ikke mindst forsøge at udmærke sig. Det vrimler med veluddannede og kvalificerede folk, der i mange tilfælde alle har sørget for at skrive gode CV’er, og som har erhvervet sig de forventede færdigheder. Med andre ord kan det for nogle virke som en næsten umulig opgave at blive netop dén nål i høstakken, der bliver indkaldt til en samtale. Sådan behøver det dog ikke at være. Her følger nogle tips til, hvordan du kan udmærke dig på arbejdsmarkedet.

Skil dig ud

Som nævnt ovenfor risikerer man nemt på dagens arbejdsmarked, at rigtig mange kandidater har de samme kvalifikationer. Derfor er det også vigtigt at kunne andet end blot at sætte kryds ved egenskaber eller færdigheder. Dette kan du eksempelvis vise virksomhederne ved at forklare, hvor du har tilegnet dig disse egenskaber, og samtidig uddybe, i hvilke situationer de har været særligt gavnlige. Nævn her eventuelle projekter eller resultater, som du har opnået ved at gøre brug af dine særlige kvalifikationer.

Noget andet, du kan bruge til at udmærke dig som en potentiel kandidat, er at sælge dig selv som menneske. Mange har måske den samme erhvervsmæssige baggrund som dig, så overbevis i stedet arbejdsgiveren om, at der ikke findes andre med netop de personlige styrker, som du har – og at disse i øvrigt gør dig perfekt til jobbet. Fraser som ’arbejdsom’ eller ’omstillingsparat’ er med tiden blevet gængse i erhvervslivet, og derfor kan du nærmest med garanti også forvente, at potentielle arbejdsgivere har hørt dem mange gange før. Dette betyder ikke, at egenskaberne ikke er vigtige – men måske er det ikke netop disse, du kommer til at skille dig ud på. Supplér derfor med ord og egenskaber, der siger noget helt specifikt om lige præcis din person og dig som medarbejder.

Tag kontakt og øg dine chancer for at blive set

Hvis du generelt er træt af at vente på, at virksomhederne kontakter dig, har du måske godt af at vende dine forventninger om. Hvorfor forvente at din fremtidige arbejdsgiver tilfældigt får øje på dig ud af det blå? Headhunting – altså virksomheders målrettede søgning efter potentielle medarbejdere – finder uden tvivl sted i mange brancher. Men at blive headhuntet handler ikke blot om at være dygtig, men også om at være synlig. Men hvordan bliver du så netop det? Ud over forsøget på at skille dig ud på papiret kan en god idé være selv at tage kontakt til de virksomheder, som, du ønsker, skal se dig. Dette kan du eksempelvis gøre ved at foretage et opkald, efter du har sendt din ansøgning, og hermed markere din interesse for både firmaet og jobbet. En anden løsning kan være at dele eller kommentere på nogle af virksomhedens opslag på netværkssiden LinkedIn, hvilket igen viser et initiativ og en interesse i forhold til en eventuel arbejdsplads. Grundlæggende er konceptet, at hvis virksomheden allerede er klar over, at du eksisterer, er der en større chance for, at deres headhunting vil lede tilbage til dig – og derved er der også større chance for, at du får drømmejobbet. Hvis du vil gøre dig klogere på, hvordan headhunting fungerer, og hvilke faktorer et rekrutteringsfirma fokuserer på ved headhunting, kan du klikke her, hvor du vil finde en virksomhed med meget erfaring inden for området.

Fortsæt
Se også...
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mere i Arbejdsmarked

Til Top