Selvstændig? Skab balance mellem arbejde og familieliv

Arbejdsliv og familie

Selvstændig? Skab balance mellem arbejde og familieliv

Er du selvstændig?

Så ved du uden tvivl, at livet som herre i eget hus kræver store mængder af tid.

Måske resulterer dette tilmed ofte i sene arbejdstimer og mindre tid til samvær med familien. Mange selvstændige oplever, at det kan være svært at skabe en god og holdbar balance mellem familieliv og arbejdsliv, hvor der både er tid til at udleve erhvervsdrømmene og være en god familiefar eller mor som har tid til børnene. Frygt dog ej, for hvis du oplever, at det er svært at forene arbejdsliv og familieliv, har vi i denne artikel samlet en række råd, som du kan lade dig inspirere af.

Find den rette børnepasning til dine børn

Hvis du er selvstændig og samtidig føler, at dit familieliv er tidskrævende, er der hjælp at hente. En af de bedste hjælpemidler er her børnepasning – enten af familiemedlemmer eller professionelle. Der er stor forskel på, hvilke pasningsformer dit barn foretrækker, så når du skal finde den perfekte børnepasning til dit barn, skal barnets behov altid komme i første række. Måske nyder dit barn at være sammen med dets bedsteforældre, hvorfor familiepasning er den ideelle løsning? Eller måske ønsker dit barn nye, spændende udfordring i en egentlig ungdomsorganisation?

Et eksempel på en ungdomsorganisation, som skaber de bedste forudsætninger for dit barn er 4H. Denne organisation er for alle børn og unge, som elsker natur og dyr, og som er friske på nye, spændende oplevelser for livet. Denne løsning er en win-win situation, for mens dit barn bliver passet i en sjov og udfordrende ungdomsorganisation, har du tid til at udføre dit arbejde og fokusere på din virksomhed uden dårlig samvittighed.

Afklar dine egne forventninger

En af de ting, som gør foreningen af arbejdsliv og familieliv sværest, er mangel på forventninger og afklaringer inden for arbejdslivet. Er du netop hoppet ud i livet som iværksætter, og har du lige startet en virksomhed som selvstændig? I de første perioder af dit liv som selvstændig er der oftest tonsvis af arbejde – det er helt normalt.

Du vil her opleve, hvordan arbejdet trækker, og hvordan det kan være svært at trække stikket ud og fokusere på familien. Her er det en god idé, at du afklarer dine egne forventninger til dit arbejdsliv. Hvor meget forventer du at omsætte i den næste periode, hvilke projekter vil du varetage, og er dette overhovedet realistisk? På denne måde skaber du tilmed rum for at reflektere over dine tidsmæssige rammer. Ofte er det igennem planlægning, at du finder den bedste balance mellem arbejdsliv og familie.

Tænk på dine medarbejdere

Er du selvstændig i en virksomhed, som har mange ansatte? Og er du klar over, at mange ansatte har de samme udfordringer som dig, når det kommer til at skabe balance mellem arbejdsliv og familieliv? Husk altid at være opmærksom på dine medarbejdere, så du ikke blot trumfer dine egne behov igennem for selv at få mere tid. Lyt til deres individuelle behov, og tag højde for, at den kommende familieferie eller omsorgsdag ikke blot kan sidestilles, fordi virksomheden er under stort pres.