Råd og alternativer til lønforhandlingen

Loenforhandling

Arbejdsmarked

Råd og alternativer til lønforhandlingen

Ønsker du en lønforhøjelse, og vil du gerne forhandle dig til mere i løn? Så er det en rigtig god idé at være godt forberedt til lønsamtalen. Derudover er det en fordel at have forberedt nogle alternative krav, hvis en lønstigning ikke skulle være muligt. Læs med her og få gode råd til lønforhandling og forslag til alternative goder.

[Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde
med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til]

Alternativer til lønforhøjelsen

Hvis du i forvejen er klar over, at en lønforhøjelse ikke er realistisk, eller er det mindste i tvivl om det, er det en god idé at have forberedt nogle fordelagtige alternativer – det kan være alt fra vinterdæk til ekstra fridage. Derfor bør du først og fremmest undersøge, hvilke personalegoder din arbejdsplads er i stand til at tilbyde, og ikke mindst fastslå, hvad dine egne behov er. Har du familie og børn, er ekstra feriedage eller en hjemmearbejdsordning måske meget værd for dig? Hvis du kører på arbejde hver dag, kan fri bil også være et rigtig godt alternativ. Hvis det er mere, end din arbejdsgiver kan imødekomme, kan du også foreslå kørselsgodtgørelse eller betaling af ekstra bilomkostninger såsom vinterdæk. Derudover kan det være, at du har mange abonnementer på forskellige tjenester, som det kan være en stor besparelse at få dækket af din arbejdsgiver. Det kan f.eks. være mobilabonnement, fitnessabonnement eller abonnement til en streamingtjeneste.

Lad ikke din ekstra indsats gå ubemærket hen

Har du i løbet af året ydet en ekstra indsats i håbet om at få en lønforhøjelse, er det vigtigt, at din chef er opmærksom på det. Forberedelsen til lønsamtalen skal reelt set helst ske hele året rundt, da det ikke nytter meget, hvis du kun lige upper dig ugen op til samtalen. Ved at synliggøre din indsats bliver din chef gjort opmærksom på dine kompetencer og betydningsfulde plads i firmaet. Du skal gerne vise, at du kan påtage dig flere opgaver og mere ansvar og skabe gode resultater. På den måde viser du din chef, at du er uundværlig, stræbsom og dermed har gjort dig fortjent til en lønforhøjelse. I denne sammenhæng kan det være en fordel for dig at føre log over dine successer og gode resultater. På den måde er du sikker på, at du kan huske alt det, som du har opnået, og at du nemt kan finde det frem op til lønsamtalen.

Forbered de gode argumenter

Det er enormt vigtigt at have nogle gode og saglige argumenter forberedt inden jobsamtalen. Du bør have forberedt, hvilke resultater du vil fremhæve. Du skal stille dig selv spørgsmålet: ”Hvorfor er jeg uundværlig for firmaet?”. Eksempler på gode argumenter kan være:

• Du har haft mere ansvar og kan tage selvstændige beslutninger
  • Du har påtaget dig flere opgaver
  • Du har haft overarbejde, hvilket afspejler dit engagement
  • Du har stået i spidsen for centrale projekter i din afdeling
  • Du kommer med nye og værdifulde idéer til arbejdsgangen
  • Du deltager i relevante kurser, konferencer og efteruddannelse

Øv dig grundigt hjemmefra på din liste over argumenter og forbered dig på, at din arbejdsgiver spørger ind til hvert argument.

Under lønsamtalen

Sørg for at skabe en positiv og afslappet stemning, så du ikke går lige på og hårdt med dine argumenter og krav. Lønsamtaler er ganske normale og helt i orden, så der er ikke nogen grund til at være nervøs og usikker på samtalen. Start ud med at fremsætte dine argumenter på en naturlig måde. Spørg også gerne ind til din afdelings fremtid og fokuser på, hvordan du kan bidrage. Hvis ikke en lønstigning er mulig, kan du med fordel præsentere dine forberedte alternativer.

Mere i Arbejdsmarked