Connect with us

Aftenskolen

Ny på virksomhedsmesse? Sådan sikrer du dig pladsen i rampelyset

Messestand

Guides

Ny på virksomhedsmesse? Sådan sikrer du dig pladsen i rampelyset

Enhver virksomhedsejer ved, hvor afgørende PR og branding er for virksomheder. Uanset om din virksomhed er helt nystartet eller godt etableret med store kundeporteføljer, er det afgørende at vise flaget, når muligheden byder sig. Dette lader sig gøre på mange måder, og mange virksomheder investerer i stigende grad i PR og branding. Således har mange større virksomheder reklame- eller kommunikationsafdelinger, der på forskellig vis sørger for, at brandet bliver set, hørt og husket. Dette er således helt afgørende for virksomhedens vækst.

Alle og enhver ved, hvordan store virksomheder reklamerer – i tv, radio og aviser. Og selvom de fleste af os henter kaffe eller ligefrem slukker, når tv-reklamerne kommer, eller blot bladrer henover reklamesiderne i dagbladene, så er det bevist, at reklamerne har en effekt. Derfor gælder det, især for mindre virksomheder, om at prioritere virksomhedens branding. Selvom det er de færreste mindre, nystartede virksomheder, der har økonomisk kapacitet til ovennævnte reklameplatforme, betyder det ikke, at det ikke er muligt at udbrede kendskab til sin virksomhed – også i en skala, der potentielt kan være grænseoverskridende og dermed åbne nye markeder for virksomheden.
En stor del af reklamepotentialet for mindre og mellemstore virksomheder består især i muligheden for B2B-salg fremfor B2C. B2B er betegnelsen for Business-to-Business-salg, altså handel mellem virksomheder fremfor mellem virksomhed og forbruger. Et væsentligt forum i forsøget på at brande sin virksomhed B2B er især de handelsmesser, der konstant finder sted rundt omkring i ind- og udland. Her er der nemlig mulighed for, med relativt begrænsede reklameressourcer, at blive set, hørt og husket. Samtidig findes der en del messer, der agerer arena for B2C-salg, så mulighederne er mange og salgspotentialet stort. Derfor gælder det om at investere klogt, når din virksomhed skal brandes på messer. Her får du gode råd og idéer til, hvordan du kan brande din virksomhed bedst muligt, når muligheden for en messestand opstår.

Appellér til alle sanser: Visuel fremstilling taler for sig selv

Når du og din virksomhed skal på messe, er det afgørende at have en stand, der signalerer noget til kunderne. Er din virksomheds produkt et produkt, der skal appellere til følelser, styrke, fornuft eller noget helt fjerde? Det, der er vigtigt, er, at din messestand rækker ud til dine kunder og skaber opmærksomhed. Det er netop den opmærksomhed, der er det indledende skridt til kundekontakten, som er det, der i aggregeret form skaber grundlag for, at din virksomhed kan vækste.

Når du påbegynder den kreative proces i forhold til at finde ud af, hvordan din messestand skal tage sig ud, kan du med fordel involvere Jysk Display i processen. Virksomheden, der er grundlagt i Viborg, er eksperter i at udvikle og levere messestande til virksomheder, der anerkender behovet for en skræddersyet messestand, der glimter i rampelyset. På deres hjemmeside kan du læse mere om Jysk Displays tilbud og få gode råd til udformningen af din næste messestand.

Noget af det, der er vigtigst at være bevidst om, inden du forholder dig til, hvem der skal involveres i processen fra idé til færdig messestand, er, hvad der gør dit produkt unikt og attraktivt. Det er således produktets unikke features – det, der gør, at kunden vil købe dit produkt fremfor et tilnærmelsesvist tilsvarende fra en anden producent – der skal være gennemtrængende i udformningen af din virksomheds messestand. Disse unikke features kaldes produktets USP, som står for ’Unique Selling Points’. Disse er helt centrale for din branding af produktet og spiller således ikke kun en stor rolle for din messestands form og indhold, men også for din såkaldte pitch, som du kan få gode råd til senere i artiklen.

Når du har fundet dit produkts unikke features, kan du påbegynde designprocessen. Her kan du med fordel inddrage eksperter på området, men det afgørende er, at din messestand visualiserer det potentiale, dit produkt har. Det er således ikke nok blot at være til stede, dele flyers ud og tale med kunderne. Hvis du vil sørge for, at din virksomhed huskes af messens gæster, må visualiseringen af produktet – i denne sammenhæng messestandens design – være unik. På den måde sikrer du, at messestanden afspejler produktets potentiale, og det trækker kunder til. Det er således første forudsætning for en vellykket messedag. Når først kunden er på dit territorium, er det tid til næste skridt i salgsprocessen.

Skil dig ud fra mængden: Iøjnefaldende stande har et forspring

Da det nu er klart, at det er helt afgørende at fange kunden med en visuel spændende messestand, er det interessant at overveje næste skridt – den konkrete udformning. Det er således her, kunderne vindes, for det er ikke nok at erkende behovet for en kreativ og tiltalende stand. Det er den praktiske udførsel, og en blanding af mange komponenter, der løfter din virksomheds messestand til nye højder.

Mange forbinder en messestand med et klassisk roll-up-banner med noget tekst og et logo, der repræsenterer virksomheden. Dette er en mulighed, og det er væsentligt at pointere, at det ikke udelukkende er standens udseende, der har betydning. Det har således også andre faktorer, herunder personlighed, fremtoning og evnen til at fastholde kunden ved standen, men når alt kommer til alt, er selve messestandens udseende af stor betydning for de potentielle salg, der gerne skulle være resultatet af messedeltagelsen. Mulighederne er imidlertid også mange, og det er i sandhed kun fantasien, der sætter grænser. Der er således mulighed for at distancere sig betydeligt fra den klassiske, lidt kedelige roll-up og i stedet designe storslåede messestande, der kan opbevares og genbruges mange år frem. Dermed er det også muligt at forsvare en større investering i messestanden, som, hvis alt går vel, også gerne skulle være et led i at generere en gevinst, der overgår investeringen – specielt i det lange løb.

Alt efter hvilket brand og produkt, din virksomhed skal forsøge at sælge, kan du altså indrette din stand kreativt og nytænkende. Du kan indrette en mindre campingvogn, som er anderledes og skaber hyggelige rammer for dit salgsprojekt, eller du kan indrette en terrasse med lækre møbler i skandinavisk stil. Uanset hvad bør du, med tanke på dine Unique Selling Points og dit brand, forsøge at ramme plet, hvad angår kundens associationer, således at kunden, når vedkommende forlader din messestand, fremover vil associere netop din virksomheds brand og produkt med de omgivelser, du præsenterer for ham – og netop derfor er det så afgørende, hvordan omgivelserne – din messestand – tager sig ud. Jo tidligere i processen, du inddrager professionelle folk, desto bedre muligheder har du for at udnytte knowhow og speciel faglig viden, der kan sætte dig i førersædet, hvad angår opmærksomhed på messen. Det kan altså være en fordel tidligt at tage kontakt til bureauer som Jysk Display, der kan give deres besyv med i den indledende fase af projektet.

Som nævnt kort er det imidlertid vigtigt at erkende, at en opsigtsvækkende messestand følges af andre vellykkede faktorer, for messestanden i sig selv sælger ikke. Den kan derimod gøre forskellen, hvis de andre delelementer alle bidrager til det samlede udtryk. Det gælder i den forbindelse om at koordinere din og dine kollegaers påklædning, så I sammen udtrykker den stemning, du gerne vil skabe omkring jeres brand. Det er ikke nødvendigvis det eneste rigtige at iklæde sig skarpe jakkesæt og nypudsede sko. Nuvel, søndagstøjet kan med fordel efterlades derhjemme, men det er vigtigt af fornemme stemningen. Ønskes et uformelt forum, er det næppe en fordel at binde slipset for stramt. Det samme gør sig i øvrigt gældende den anden vej rundt. Nøglen til succes er derfor at finde den perfekte balance, så messestand, påklædning og fremtoning stemmer overens og supplerer hinanden. Lykkes det, har du gode forudsætninger for at skabe succes for din virksomhed på messen.

Gør indtryk: Undgå at blive glemt i mængden

Når dine forudsætninger er i orden – det vil sige, når din messestand er iøjnefaldende, attraktiv og velovervejet – kan du overveje, hvordan du vil sørge for at fastholde dine potentielle kunders interesse, efter de har forladt din stand. For selvom du nok vil ønske, at kunderne bliver hængende i din stand i lange køer, er det næppe tilfældet. Messens flow er således også kun en fordel, for det sikrer, at du får kort tid med rigtig mange potentielle kunder. Dermed er der ikke tid til at skabe dybe relationer på de få minutter, du får sammen med kunden, så du gør klogt i at forsøge at sikre dig, at du efterlader et solidt indtryk hos vedkommende. Her kan du spille på flere strenge, og som det var tilfældet før, bør du forsøge at optimere alle facetter af din salgsperformance. Det helt centrale element i din og dine kollegaers personlige salgsperformance er pitchen, som den kaldes i salgsverdenen. Du kan få gode råd til at optimere din pitch senere i artiklen. For nu fokuseres nemlig på et andet centralt element, nemlig de aftryk, som kunden rent fysisk kan tage med sig, når vedkommende forlader din virksomheds messestand. For selvom det kan lyde banalt, gammeldags og ideforladt, er det ikke uvæsentligt, at du kan tilbyde dine potentielle kunder småting som brochurer, bolsjer eller nøgleringe.

Igen handler det naturligvis om at være kreativ, for lige så sikkert det er, at dit merchandise øger dit salgspotentiale, lige så sikkert er det, at alle andre virksomheder på messer benytter samme strategi. Derfor bør du forsøge at tænke i nye baner, så din virksomheds merchandise skiller sig ud og imponerer. Overvej, hvordan du kan overgå de konventionelle typer af merchandise, og om du kan tilbyde noget, der begejstrer. Igen er det kun fantasien, der sætter grænser – isskrabere, bordskånere eller iPhone-ladere? Du ved sikkert bedst, hvordan din virksomheds brand brænder igennem.

Vigtigst er naturligvis, at du sørger for at gøre det helt tydeligt, hvor dit merchandise stammer fra – din virksomhed! Sørg for at dekorere dine items med farver og logo, der afspejler virksomheden. Du kan overveje, om du vil have et motto eller lignende med på noget af virksomhedens merchandise også, ligesom det altid er en god idé at have visitkort liggende, så de potentielle kunder ved, hvem de kan kontakte, når de har forladt din virksomheds messestand. Hvis ressourcerne er til det, kan det tilmed være en mulighed at kombinere merchandise og messestand, så det matcher og går op i en højere enhed. Det vil skabe en samhørighed omkring dit brand, der udstråler troværdighed og muligheder.

Klar, parat, start: Puds din pitch af inden kundemødet

Sidst men absolut ikke mindst er det vigtigt, at din (og dine kollegaers) pitch sidder lige i skabet, inden I tager på messe. Som nævnt ovenfor er pitchen det, der mere traditionelt kaldes ’elevatortalen’. Pitchen er med andre ord den salgstale, du og dine kollegaer skal kunne fyre af på omtrent et minut, og som skal være kraftigt medvirkende til at overbevise den potentielle kunde om en handel. Pitchen er imidlertid en svær disciplin, for du vil opleve, at den balancerer på en knivsæg. Der er nemlig en hårfin balance mellem at være for tilbageholdende og for nærgående i sin approach. Det kan derfor anbefales at cleare jeres virksomheds pitch flere uger i forvejen, så alle ved præcis, hvad den skal indeholde, og hvordan den skal fremføres. Således giver du dig selv og dine medarbejdere de bedste kort på hånden i forhold til at skulle maksimere salget og dermed udbyttet af din virksomheds messedeltagelse.

Inden du og din virksomhed drager på messe, er der altså en del foranstaltninger, der bør gøres. Det tager tid og koster penge, men uanset om din virksomhed er helt nystartet eller ganske veletableret, kan det vise sig at være en god investering at tage på messe – særligt hvis jeres forarbejde er gjort ordentligt.

Fortsæt
Se også...
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mere i Guides

Til Top