Ønsker du at udvide og styrke dit faglige netværk? LinkedIn er et værktøj, der hjælper dig med at bygge et netværk samt opbygge en faglig profil.
[Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde
med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til]
Derudover kan du også bruge LinkedIn som kommunikationsforum, hvor du kan holde kontakten ved lige med dine kollegaer og studiekammerater. Mange bruger ligeledes deres LinkedIn profil til at søge arbejde. Hvis du er arbejdsløs, kan du derfor bruge LinkedIn til at komme videre i jobsøgningsprocessen, hvor din kommende arbejdsgiver kan opdage din profil. For at skabe interesse omkring din LinkedIn profil, er der nogle ting, som du selv kan gøre. I denne artikel får du derfor gode råd til, hvordan du kan gøre din LinkedIn-profil attraktiv.
Professionelt profilbillede
Vil du fremstå kompetent overfor din kommende arbejdsgiver eller for dit faglige netværk? Så burde du fravælge det traditionelle Facebook-billede fra lørdagens fest, og vælge et mere professionelt profilbillede til din LinkedIn profil. Billedet skal derfor være i høj opløsning. Derudover skal det være taget i profil, så man tydeligt kan se dit smilende ansigt. Hvis du ikke har et billede på LinkedIn lige nu, skal du skynde dig at få et billede taget. Ifølge LinkedIn giver et profilbillede nemlig hele 14 gange flere profilvisninger – og er derfor til din store fordel.
Optimér den professionelle headline
Har du netop oprettet en LinkedIn profil, men er du i tvivl om, hvor du skal tilføje relevante oplysninger, samt hvilke oplysninger der er relevante? Foruden dit navn er det vigtigste på din LinkedIn profil at tilføje din faglige, erhvervsmæssige og uddannelsesmæssige ekspertise til profilen. Lige under dit navn skal du skrive en ”professionel headline”, som netop er en introduktion til dine erfaringer. For at få mest virkning på besøgerne af din profil skal denne professionelle headline både være interessant og effektiv. Du skal her skrive nogle korte sætninger om dig selv, som opsummerer din faglige kunnen. Samtidig skal du have fokus på søgeord, som du kan tilføje til teksten. Disse søgeord kan hjælpe til, at din kommende arbejdsgiver får øje på dig.
Skriv et skarpt summary
Den professionelle headline er kort og kan derfor ikke indeholde alle relevante oplysninger om dig. Det kan dit summary derimod. Derfor er det sidste råd, at du skal skrive et skarpt summary. Feltet kan netop bruges til at uddybe dine kompetencer, resultater og erfaringer. Dit summary kan sammenlignes med et elevator pitch, hvor du har mulighed for at give en kort salgstale af dine kvalifikationer – både fagligt og personligt. Først og fremmest skal du skrive om dit nuværende arbejde og din uddannelse. Her er det en god idé, at dit mest statusbefængte arbejde og højeste uddannelse står først i teksten. Disse oplysninger er nemlig de mest relevante for din kommende arbejdsgiver. Herefter har du mulighed for at nævne dine sociale kompetencer, fritidsaktivitet og frivilligt arbejde. Men husk, at dit summary skal have en faglig relevans, og at du derfor skal tænke ekstra over, hvad du vælger at fortælle dit netværk på LinkedIn.