5 CV-fejl og floskler, der måske kan koste dig jobbet

CV-fejl

CV

5 CV-fejl og floskler, der måske kan koste dig jobbet

Du kan ikke sige ”jobsøgning” uden at sige ”CV”. CV’et er en kortfattet beskrivelse af dig som medarbejder – på mange måder en form for ”varebeskrivelse”, der kort og godt fortæller din potentielle arbejdsgiver, hvad den kan forvente, såfremt de (forhåbentligt) vælger at ansætte dig.

[Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde
med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til]

Der findes et utal af CV-skabeloner på nettet som mere eller mindre kommer omkring de mest grundlæggende ting, du bør nævne og informere en arbejdsgiver om.

Stoler du blindt på din skabelon, kan det dog potentielt ende med at koste dig jobbet – for hvad hvis du skriver egenskaber eller erfaring på CV’et, som måske ikke helt stemmer overens med virkeligheden? En ting er usandheder – noget andet er klicheer og indholdsløse oplysninger, der kan gøre mere skade end gavn. I denne artikel får du fem tips, som forhåbentlig gør dig i stand til at undgå de mest væsentlige faldgruber.

Styr uden om de ”små” overdrivelser

De fleste af os kan oprette et Word-dokument eller bikse en middelmådig PowerPoint-præsentation sammen, men mange CV-skabeloner indeholder en lille, ofte overset oplysning om, at du, som ansøger, har erfaring med og kan bruge Office-programmerne på brugerniveau.

Det kan selvfølgelig godt være, at det er tilfældet, men hvad gør du lige, hvis du bliver spurgt om at lave en omfattende dataanalyse i Excel og en dertilhørende præsentation i PowerPoint? Her kan gode råd synes dyre, men heldigvis koster det ikke alverden at blive en ekspert i Office – se eksempelvis dette website, hvor du kan tilmelde dig et kursus i Office365.

Office-kundskaber kan virke som en uskyldig ting at smide på CV’et og er det i de fleste tilfælde også, men selv små overdrivelser kan koste dig jobbet.

Pas på med at overdrive tidligere ansvarsområder/erfaring

Tidligere erfaring med lignende arbejdsopgaver/ansvarsområder er ofte nøglen til at lande jobbet, men pas nu på! Det kan godt være, at du har lavet en statusopdatering på en tidligere arbejdsplads’ Facebook-side, men det er ikke nødvendigvis tilstrækkeligt til at kunne påstå, at du er ferm til sociale medier.

Overvej grundigt de ansvarsområder eller den erfaring, du skriver på CV’et – måske ringer din nye, potentielle arbejdsgiver til de referencer, du har nedfældet på dit CV, for at sikre sig, at du kan, hvad du påstår?

Forsøg at undgå sproglige floskler/klicheer

De fleste har prøvet at have flere bolde i luften på en gang, og det er de færreste, som ikke ser sig selv som en teamplayer, der naturligvis også kan arbejde selvstændigt. Sproglige floskler og klicheer gør i bedste fald hverken fra eller til, men er du uheldig, eller har HR en dårlig dag, kan det betyde, at din ansøgning ryger ud med badevandet. Vær unik og personlig – det giver bonus!

Vær konkret!

Det næste råd skal ses i forlængelse af det forrige. Du bør for alt i verden forsøge at være så konkret som overhovedet mulig, når du beskriver dine kompetencer, tidligere erfaring eller ansvarsområder. I stedet for at skrive meget vidtfavnende erfaringer såsom ”administration” eller ”online marketing”, forsøg da i stedet at konkretisere dine tidligere arbejdsopgaver.

Har du stået for bogføring og debitorstyring? Måske har du opsat retargeting-annoncer på Facebook og Instagram? De fleste arbejdsgivere vil sætte stor pris på indsigt i, hvad du helt konkret har lavet og derfor allerede har et kendskab til.

Drop irrelevant information

Den afsluttende faldgrube, du bør forsøge at undgå, kræver, at du sætter dig ind i din potentielle arbejdsgiver og stillingens konkrete arbejdsopgaver. Rigtig mange falder i fælden med at skrive erfaring fra alverdens forskellige brancher eller kompetencer i øst og vest på deres CV – uanset om det er relevant for den pågældende virksomhed eller ej.

Det kan i værste fald signalere over for virksomheden, at du ikke har forstået, hvad stillingen indebærer, eller at du ikke har gidet at tage dig tid til at tilpasse din ansøgning. Forsøger du at erobre en stilling på et af de fineste advokatkontorer, er din karriere som hundelufter eksempelvis ikke til megen nytte. Det er selvfølgelig OK at vise, at man ikke bare sidder på sin flade, men overvej, om de oplysninger, du sender med, er relevante for den pågældende virksomhed eller ej.

Held og lykke med jobsøgningen!

Mere i CV