Digitaliseringen har for flere år tilbage ramt vores lille land, men hvert eneste år ser det ud til, at det bliver endnu mere populært blandt os danskere at handle ind online. Forrige år var forbruget på 114, 6 mia. i diverse webshops, hvilket var 13,9 mia. mere end 2016. Derudover er Black Friday og andre online-mærkedage blevet en integreret del af den danske forbrugskultur. Kort sagt er der vind i sejlene for diverse webshops rundt omkring i vores lille land, og det betyder naturligvis, at der er flere butikker, som skyder op og går online med deres produkter. Og er det ikke nye, er det allerede etablerede webshops, der udvider samt forbedrer deres nuværende position. Alt i alt betyder udviklingen, at markedet efterspørger webdesignere som aldrig før, men hvad er det nutidens troldmænd kan gøre for en webshopejer? Læs med her.
[Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde
med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til]
En imødekommende butik
Førstehåndsindtrykket er vigtigt i de fleste situationer i dag, hvis du vil lykkedes med at sælge dig selv. Din date, jobsamtale, første skoledag og selvfølgelig i din butik hvor du sælger dine produkter. Du køber ikke selv ind i fysiske butikker, hvis det ser faldefærdigt ud, og det præcis samme gælder online, hvor et dårligt udseende kan gøre kunder utrygge og skræmme dem væk. Netop her kommer webbureauer og designere på banen, da de har specialiseret sig i, hvordan man gør en webshop spiselig, som var det en lagkage. Og nej, du kan ikke selv bare bygge en webshop op i morgen, hvis du planlægger at stable noget seriøst på benene. Det tager tid og rigtig mange timers øvelse og uddannelse at blive fortrolig med scripts, koder og diverse platforme, der kræves i forbindelse med at lave en webshop. En webdesignere er kort sagt en nødvendighed, hvis du skal have en grafisk side med personlighed, som virkelig viser dine produkter og ydelser frem fra den bedste side.
Webdesignere forstår dine besøgendes reaktionsmønstre
I Danmark er der en række webdesignere på amatørbasis, som blot har lært sig selv nogle af de mest basale egenskaber, og det kan i nogle tilfælde godt betyde, at de kan lave en flot side. Og en flot side er et kæmpe skridt i den rigtige retning, men har du fat i de professionelle bureauer, kan de tage dig skridtet videre og gøre således, at den flotte side også laver konverteringer, hvilket vil sige, at de besøgende kunder faktisk køber dine produkter. I dit lokale supermarked er produkterne listet i et A-B-C system, hvilket betyder, at butikkerne placerer A-produkterne de steder, hvor de bliver set mest, fordi kunderne i højere grad køber dem – blandt andet derfor støder du altid i slikket ved kassen. Princippet er det samme online, men her er det nogle andre parametre, der trykkes på. Det kan være farver på knapperne, placeringen af billeder, topbannere, menupunkter, checkout-systemet og meget andet. Det bliver altså hurtigt kompleks, og har du ikke fat i en webdesigner med erfaring, bliver der ikke taget højde for dette. Der findes flere med erfaringen rundt om i Danmark, blandt andet Youfront, som tager webshops hele vejen til mål og ikke kun halvvejs. Og det her med konverteringer er da også det, der skiller fårene fra bukkene og netop her, hvor en webshops virkelig kan blive en guldrandet forretning.
Hjælp til mere end blot et design
Efterspørgslen har aldrig været større på webdesignere, og de har derfor udviklet sig udover deres kreative evner for design. Nogle bureauer har taget den skridtet videre og hjælper ydermere med webshops placeringer på Google gennem søgemaskineoptimering og AdWords, hvorfor det er muligt at for fulde løsninger hos flere, hvilket skyldes webdesignerne har udviklet sig til efterspørgslen fra markedet.
Der popper nye webshops op som aldrig før, og det har gjort, at der er kommet flere webdesignere, men samtidig bliver stillet større krav til dem. Så har du flair for det grafiske, men også et stort drive og interesse, kan det være en branche lige for dig.