Connect with us

Aftenskolen

Brancheindblik – E-sport

Console

Brancheindblik

Brancheindblik – E-sport

Engang var computerspil noget, der kun var kendt på teenageværelset. I dag ser det noget anderledes ud. Flere tusinde computerspillere deltager i dag i real-life-turneringer verden over, og et trecifret milliontal ser med på skærmen derhjemme. I løbet af de seneste par år er der sket en vækst på mere end 50 procent, og målgruppen, der ellers altid har været svær at få fingrene i, er endelig blevet fanget af det kommercielle marked. Af disse grunde er e-sport officielt blevet erklæret en sportsgren i sig selv.

[Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde
med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til]

En guldgrube for det kommercielle marked

Deltagelse inden for e-sporten stiger eksplosivt, hvilket det særligt har gjort de seneste par år. Det har ført til en øget opmærksomhed fra mange virksomheders side, da de har anet muligheden for at ramme en målgruppe, der aldrig rigtig har været til at ramme med reklamer og produkter, og hermed tjene store penge.

På grund af den stigende popularitet inden for e-sport er der altså opstået en mulighed for en milliardforretning, hvor flere og flere firmaer har stor indtjening på at sælge alt fra udstyr, der skal bruges til e-sporten, til energidrikke, der skal holde spillerne på stikkerne. Der findes et hav af forskelligt udstyr, og det er derfor ikke lige let at finde frem til det bedste af det bedste. Til spillernes held findes der mange guides, der anmelder alt fra “gamermus” til “gamerstole”, så de altid kan være opdateret med det bedste.

Foruden at ramme de unge med reklamer har virksomhederne også anet en chance for at skabe stor omtale og reklame for dem selv. Denne chance ligger i at være sponsorer for de unge mennesker, der deltager i real-life-turneringerne, for med et trecifret millionseertal bliver virksomhederne central for stor opmærksomhed.

Hvorfor den stigende popularitet?

Mange, der ikke har interesse for computerspil, undrer sig med stor sandsynlighed over, hvorfor e-sporten pludselig er blevet så populær.

Gaming har igennem mange år været noget, som unge mennesker – især drenge – har beskæftiget sig med. Ligesom nogle har flair og interesse for fodbold, har andre det for gaming. Internetgiganten YouTube har også spillet en stor rolle i forhold til den stigende popularitet, da denne tillader gamere at dele deres spilerfaringer med hinanden. På den måde er der også blevet skabt en række idoler, som gamerne ser op til, og med tiden er det for de unge blevet et mål i sig selv at forbedre deres evner og kompetencer inden for det pågældende spil, så de kommer på lige fod med deres idoler.

E-sport er efterhånden blevet en sport på lige fod med fodbold, og interessen for e-sporten er da også i den store ende, ligesom fodbold er det. Den fælles beundring af idoler og stilen efter samme kompetencer som disse er også et af de argumenter, der har talt for at klassificere e-sport som en egentlig sportsgren. Der er ingen tvivl om, at denne klassificering blot vil tiltrække endnu flere deltagere, og hvem ved – måske ender seertallet med at blive højere end under de helt store fodboldkampe.

Fortsæt
Se også...
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mere i Brancheindblik

Til Top