Anlægserhverv og bæredygtighed i høj kurs

Anlægserhverv og bæredygtighed i høj kurs

Ifølge en nylig opgørelse fra nationalbanken (2018) er der gang i de danske bygge- og anlægserhverv. Faktisk så meget, at der er øget pres på arbejdsmarkedet, hvilket resulterer i lønstigninger inden for byggebranchen. Der bygges meget af danske virksomheder både indenlands og i udlandet, da Danmark eksporterer løsninger over grænsen.

En af de helt store områder er selvfølgelig bæredygtigt byggeri. Her er i Norden, er vi ledende i energibesparelse og energieffektivitet på boligfronten samt grøn energi. Det giver gode jobmuligheder og muligheder for at videreuddanne sig, hvis man er inden for byggebranchen i dag.

Både kommuner og private virksomheder efterspørger nyt byggeri i hovedstadsområdet, i Jylland og på Fyn.

Hvad er bæredygtigt byggeri?

Kort fortalt, så handler bæredygtigt byggeri om at konstruere boliger, som tager hensyn til miljø og klima. Det er mange måder at gøre det på. En af dem er at anvende brugte maskiner, såsom en brugt fliseløfter eller en brugt rundsav i arbejdet. På den måde sparer man de miljømæssige omkostninger ved at producere nye maskiner – både i CO2 og materialer. Samtidig er det oplagt at tænke i alternative byggematerialer til det klassiske beton, kemiske fugemasser og mineraluld. Det handler også om at undgå skadelige stoffer i indeklimaet på sigt.

Sidst men ikke mindst er der fokus på at konstruere lavenergiboliger fra både det offentlige og det private marked. Sidste år vedtog EU en række forordninger på området, da Europa skal bevæge sig i en grønnere retning på boligområdet. Lavenergi handler om, at brug af kilder som varme skal effektiviseres, så der er mindre tab. Genbrug er anbefalelsesværdigt, ligesom der kan tænkes i alternative materialer som halm og ler med akustikplader foroven.

Nogle af de spørgsmål, som kunder vil stille i forhold til bæredygtigt byggeri kunne være: Bliver terrænet udnyttet optimalt i forhold til sol, vind og skygge? Er bygningen fleksibel, så man for eksempel kan flytte rundt på vægge i fremtiden?

Stort potentiale for miljøvenlige byggemedarbejdere

Hvad end du er bygningskonstruktør og arbejder med den mere teoretiske og tekniske del af byggeriet, eller du er murer og arbejder praktisk, så er der meget potentiale i at profilere sig grønt. I de næste år vil der kun komme flere og flere krav til klimavenlig opførsel af boliger – hvad end det er kommunale bygninger som skoler eller institutioner eller kontorer eller lager. Kunderne vil i stigende grad ønske at handle med et resourcebevidst byggefirma, så de kan skærpe deres grønne profil.

Er du derfor inden for byggeribranchen, så overvej eventuelt at efteruddanne dig på nogle af disse områder. Det kan være inden for energibesparelse, materialer eller viden om den nyeste udvikling inden for grøn teknologi til bolig. Det vil give dig et forspring i dit arbejdsliv – både nu og på sigt. Rundt omkring i landet findes der både erhvervsskoler og aftenskoler, som du kan tage relevante kurser på. På nettet kan du med en hurtig søgning finde frem til de bedste udbud, som kan give dig nye værktøjer og redskaber til grønt byggeri.