Den digitale verden bugner af arbejdsstillinger og -opgaver. Uanset om du er nyuddannet eller en erfaren medarbejder på markedet, der blot trænger til nye udfordringer, vil du have mulighed for at finde en arbejdsstilling, som passer til netop dig. Her kan du blive klogere på, hvilke konkrete muligheder der egentlig findes for dig – og måske du kan blive inspireret.
[Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde
med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til]
En branche, der er i høj kurs indenfor den digitale verden, er online marketing. Herunder findes en lang række arbejdsstillinger, der alle har det tilfælles, at du finder arbejde hos bureauer – eksempelvis Webbler. Når du arbejder med online marketing, er det vigtigt, at du kan holde overblik over mange informationer og aktiviteter på nettet på én og samme gang. Du skal kunne se muligheder for promovering, så virksomheden på den måde konstant er opdateret og synlig på markedet.
Digital marketing-manager
En anden jobmulighed indenfor den digitale verden er at blive digital marketing-manager. Som ansat i denne stilling har du ansvar for virksomhedens digitale kommunikation samt for at udarbejde og derefter implementere passende marketingstrategier online. Du har derfor mulighed for både at kombinere dine kreative evner med din professionelle viden, så virksomheden kommer til at fremstå på bedst mulig vis i forhold til konkurrenterne.
Content marketing-manager
Ligesom ovenstående stilling har denne også rødder til branchen indenfor online marketing. Som content marketing-manager er det vigtigt, at du er god til at planlægge og prioritere i relevant information og materiale, så kunden altid får størst udbytte. Derfor er blandt andet SEO-forståelsen, altså søgemaskineoptimering, særligt relevant.
Social media marketing-koordinator
Hvis du har en interesse indenfor de sociale medier og dette områdes muligheder, kan denne stilling måske være noget for dig. Du kommer i høj grad til at benytte din kreative side, da du skal udvikle både skriftligt og grafisk content til diverse sociale platforme. Det vil derudover også være dit ansvar at vedligeholde virksomhedens hjemmeside.
SEO-specialist
Når vi træder ind i den digitale tidsalder, er det ikke til at komme udenom, at blandt andet søgemaskineoptimering og analytics er to fremtrædende elementer, som ikke kan ignoreres. I denne stilling vil dit primære arbejdsområde ligge indenfor SEO-optimering og herunder SEM og AdWords. Disse områder berører både de sociale medier og Google i henhold til implementering og eksekvering.
Social media-konsulent
Som social media-konsulent kan du være med til at rådgive og vejlede både interne og eksterne partnere vedrørende brugen af de sociale medier. Det er vigtigt, at du har fingeren på pulsen og ved, hvad der sker i øjeblikket. Dermed kan du udføre den bedste rådgivning, så dine kunder altid er med på det seneste nye og kan opleve størst vækst og opmærksomhed herved.
Webdesigner
Som webdesigner har du ansvaret for at tilrettelægge hjemmesider og udvikle brugerflader til kundens fordel. Du vil både komme til at arbejde med foto, video, lyd og tekst, så hjemmesiden får kombineret flest mulige nyttige virkemidler. Grundet disse varierende aspekter, som alle skal gå op i en højere enhed, vil en webdesigner ofte have en rolle som projektleder. Din arbejdsstilling kan også hedde interaktiv designer eller konceptudvikler.
Webredaktør
Som webredaktør vedligeholder du virksomhedens hjemmeside. Det er vigtigt, at den altid fremstår uden mangler, og hvor de mest nyttige funktioner er lettilgængelige. Det er samtidig vigtigt, at du ved, hvilke midler og værktøjer der har effekt på de sociale medier. Derved er du nemlig med til at skabe så meget trafik som muligt.